Openingstijden: Webshop: Mo-Fr 9:00 - 18:00
Rating 4,9/5 sterren

Starboard Slalom & Race MKII foil review

Schrijver

Marco Boone

Onderwerp Testen en reviews
Gepubliceerd op

30/05/2023

In het racesegment is het assortiment van de Starboard windfoils flink op de schop gegaan. Het aantal performance foils is teruggebracht naar 2, waarbij voor beide foils de carbon mast compleet vernieuwd is. En er is een update doorgevoerd van de vorig jaar geïntroduceerde Evolution fuselages. We hebben beide foils uitgebreid getest. Lees hieronder onze ervaringen met de Starboard Slalom foil MKII en de Starboard Race foil MKII. Maar eerst gaan we wat dieper in op de veranderingen in de carbon masten en de fuselages MKII.

Starboard carbon mast Evolution MKII

De shape van de carbon masten van Starboard sinds de introductie in 2017 niet veranderd. Met de Starboard Evolution MKII mast zet Starboard een compleet nieuwe carbon mast neer. Het profiel is gestroomlijnder waarbij de trailing edge veel scherper is en ook de leading edge is duidelijk voelbaar scherper. Daarnaast staat de mast in een andere hoek in het board, 90º i.p.v. 87º. Hierdoor staat de fuselage/wingset standaard +/- 4,2 cm verder naar voren. De mast is enkel verkrijgbaar met een lengte van 95 cm als C400 en C600 variant.

De ‘voet’ van de mast, waar de mast in de fuselage gaat, is iets breder geworden. Hierdoor zou de torsiestijfheid beter moeten zijn, t.o.v. de vorige generatie masten. Als laatste merkten we dat de plastic spacer die onderaan de mast zit verdwenen is. De masten zien er zeer strak en goed afgewerkt uit, beter dan de masten van afgelopen 2 jaar.

Starboard fuselage Evolution MKII

Er zijn 3 nieuwe Starboard EVO MKII fuselages. De 99 cm, de 109cm en 120 cm. De 99 cm komt enigszins overeen met de 105 cm Evolution MKI en de 109 cm is qua configuratie hetzelfde als de 115 cm Evolution MKI. De fuselages zijn iets korter geworden. Maar doordat de back wing aan de achterzijde uitsteekt is de afstand tussen de front en back wing wel hetzelfde gebleven bij de 99 cm en 109 cm fuselages t.o.v. de oude EVO fuselages.

Het voorste gedeelte van de fuselage is niet veranderd. Hierdoor kun je op de MKII fuselages ook nog steeds alle Starboard Evolution front wings gebruiken. Het achterste gedeelte van de fuselage is veel gestroomlijnder, waarbij de verbinding van de back wing compleet is veranderd (linker 2 afbeeldingen). Op de nieuwe fuselages passen enkel de nieuwe Starboard SLR back wings MKII.

Starboard EVO MKII fuselage back part

Nieuwe spacers voor MKII

Starboard SLR back wing MK II 210

MKII SLR back wings

Starboard EVO fuselage trimeable back wing

Oude spacer set

Starboard SLR back wing 210 C300

MKI SLR wings

De achterzijde van de fuselage is niet alleen veel dunner, maar nu steekt de back wing uit, i.p.v. dat de plastic spacer nog ca 3 cm achter de back wing uitsteekt. Wij vinden deze upgrade er zeer netjes uitzien. Ook zien we dat Starboard ook hier duidelijk een stap heeft gezet in de afwerking en passendheid van de onderdelen. Standaard wordt er een setje van 5 spacers (-1, -0,5, 0, +0,5 en +1) bij de fuselages geleverd om de back wing te kunnen trimmen. De nieuwe Starboard MKII Evo fuselages passen ook op de oudere carbon en aluminium masten.

Starboad Evo mkII fuselage back wing connection
Starboad Evo mkII fuselage back wing connection
Starboad Evo mkII fuselage back wing connection
Starboad Evo mkII fuselage back wing connection

Starboard Slalom foil MKII

Carbon mast C400 95 cm 90 graden | Fuselage 99 cm MKII | Front wing SLR 560 | Back wing SLR 210 MKII | Prijs: € 2.999,-

De nieuwe Starboard Slalom foil is uitgevoerd met de inmiddels bekende SLR wings, waar we in 2022 al uitgebreid over geschreven hebben. Enkel de verbinding van de SLR back wings is aangepast voor de nieuwe EVO MKII fuselages. Bij het monteren van de back wings valt op dat de back wings en spacers heel netjes passen. Bij het oude systeem zagen we nog wel eens dat de spacers iets te groot of te klein waren.

Zetten we de foil mast zonder spacers in de foil box, dan is de rake van de wingset slechts 0,7 graden. De rake is veel te weinig voor slalomfoilen! Het kantelen van de mast is dus een must voor een goede slalomfoil set up. Het gebruiken van spacers om de rake van de mast aan te passen is zeker aan te bevelen om de mast goed te fixeren in de box. Tijdens de testen staat er een medium wind en gebruiken we een rake spacer van + 2,5 waardoor de rake van de wingset 3,2 graden is.

We gaan het water op met de Starboard X-15 85 met de HG5 7,0m2. De foil voelt gelijk weer heel vertrouwd aan (nb in 2022 hebben we heel wat uren met de SLR’s gefoiled) en de foil voelt goed in balans. We hebben in het onderste windbereik wel iets minder lift dan we gewend waren. Dit komt doordat de mast/fuselage verbinding ca 3 cm verder naar voren zit t.o.v. de 105 cm EVO fuselage. We hebben iets meer wind nodig om in de lucht te komen. Voor de rest is het karakter van deze Starboard Slalom Foil MKII hetzelfde als de setup die we vorig jaar getest hebben.

De verbeterde shape van de mast en fuselage zijn tijdens het slalomfoilen wel heel duidelijk merkbaar. De ‘glide’ van de foil is fors verbeterd. De nieuwe shape van de mast levert daaraan de grootste bijdrage. Je voelt dat de mast met veel minder weerstand door het water gaat. De mast voelt even stijf aan als de oude C400 mast, ondanks dat de nieuwe mast dunner is! We zien de verbeterde hydrodynamica niet direct terug op onze GPS’s, maar merken wel dat de accelaratie beter is. Ook in windgaten en bij de ‘exit’ van de gijpen is onze snelheid hoger. In wedstrijden zijn dat vaak de momenten die het verschil maken!

Overall vinden we de nieuwe Starboard Slalom MKII een goede upgrade, waarbij de nieuwe mast de meeste indruk maakt. We vinden het jammer dat Starboard geen SLR front wing heeft van ca 650 cm2. De 560 cm2 is een goede front wing, maar in het onderste windbereik komen we simpelweg te kort. De SLR front wing 750 doet het goed in deze set up als lichtweer slalomfoil, maar het gat is te groot.

Andere hoek back wing spacer nodig met MKII back wings!

Bij de MKI set up gebruikte we altijd de + 0,5 graden spacer op de SLR back wing voor het slalom foilen. Vanuit gaande dat de hoek van de nieuwe SLR back wing hetzelfde is gebleven gebruiken als eerste ook nu weer de + 0,5 graden spacer. We merkten, zeker als het harder ging, dat de foil teveel lift geeft. Ook i.c.m. met de kleinere SLR 460 front wing vonden we de lift te veel. Toen we de back wing spacer vervangen hadden door de 0 graden was de lift vergelijkbaar met de set up die we in 2022 gebruikten.

Onze bevindingen over de Starboard Slalom Foil MKII

Starboard Race foil MKII

Carbon mast C400 95 cm 90 graden | Fuselage 109 cm MKII | Front wing SLR 750 | Back wing SLR 255 MKII | Prijs: € 3.099,-

Op papier is de setup van de Starboard Race foil MKII best bijzonder. Meestal hebben de moderne racefoils (up/down wind) naast een lange fuselage ook een front wing van minimaal 900 cm2. Volgens Starboard zou de efficiency van deze front wing heel hoog moeten zijn, waardoor je met een kleiner oppervlak dezelfde performance hebt als met de oude EVO 900 cm2 front wing. De spanwijdte van de SLR 750 is met 90 cm behoorlijk fors.

Zetten we de foil zonder spacers in de foil box, dan staan de wings ca 4,2 cm verder naar voren t.o.v. de oude starboard race foil. De rake van de wingset is slechts 0,7 graden. Dus ook met deze racefoil is het werken met spacers noodzakelijk. We gaan met medium wind het water op. We gebruiken nu een rake spacer van + 1,5, waardoor de rake van de wingset 2,2 graden is.

We testen de Starboard Race foil MKII onder de Starboard Race 100 met de HGO 8,0m2. De wind varieert tussen de 8 tot 18 knopen. Ideale omstandigheden om de Starboard Race Foil MKII in een brede windrange te testen. We starten met de +0,5 spacer op de back wing.

Met een goede windvlaag maken we makkelijk snelheid en zijn direct goed op de foil. Wat direct opvalt is dat de lift inderdaad bovengemiddeld is. De front wing voelt met ca 12 tot 14 knopen wind qua lift aan als een 900 cm2 front wing. Tevens merken we ook bij deze racefoil de sterk verbeterde glide van de mast en fuselage. De Starboard Race foil is daardoor echt snel. Bij hardere vlagen vinden we de lift van de foil zelfs te veel. We verwisselen de back wing spacer + 0,5 graden voor de 0 graden en dat voelt beter. We hebben op snelheid nog steeds meer dan voldoende lift, maar staan beter in balans. Ook down wind gaat nu een stuk beter. Vanaf ca 10 tot 16 knopen is de Starboard Race foil MKII op alle koersen echt bloedje snel. Duidelijk sneller dan de oude racefoil met de EVO 800 cm2 of 900 cm2 front wing.

Boven de 16-17 knopen geeft de set te veel lift. We moeten hard werken om controle te houden, waardoor we uiteindelijk minder snel zijn. Dat merken we met name halve wind en down wind. Bij wijze van experiment hebben we de SLR 255 back wing vervangen voor de SLR 210. Hierdoor was de foil in harde vlaggen beter in balans en beter te controleren en nog een stuk sneller. Deze set up krijgt dan meer slalom eigenschappen.

Door de lange fuselage kun je goed upwind en downwind foilen. Echter race foils als de IQfoil carbon of F4 Foils race foilen echter een fors stuk hoger aan de wind en gaan dieper down wind. Op deze koersen missen we simpelweg voldoende oppervlak terwijl we wel veel lift ervaren. De snelheid is meer dan prima, maar we kunnen deze foil in deze set up gewoon minder upwind en down wind pushen.

In het onderste windbereik (< 9 knopen) merken we dat het ‘draagvermogen’ van de front wing te klein is. Hierdoor zakken we vaker terug in het water. Ook bij het gijpen is het belangrijk om voldoende vaart te houden. Halve wind foilen lukt met weinig wind nog, maar voor up / down wind hebben we te weinig lift.

Onze bevindingen van de Starboard Race MKII (SLR 750 front wing)

Starboard SLR 880 front wing past beter bij race foil

Carbon mast C400 95 cm 90 graden | Fuselage 109 cm MKII | Front wing SLR 880 | Back wing SLR 255 MKII | Prijs: € 3.199,-

Als los onderdeel is de Starboard SLR 880 front wing leverbaar. In tegenstelling tot alle andere wings is de SLR 880 gemaakt van C400 carbon i.p.v. C300. Volgens Starboard om deze wing voldoende stijf te krijgen. Deze front wing ziet er erg goed uit. De spanwijdte is maar liefst 100 cm! De wing voelt inderdaad erg stijf aan.

Na diverse sessies met weinig wind (tussen de 6 en 12 knopen) en medium wind tot ca 18 knopen komen we tot de conclusie dat de nieuwe Starboard race foil MKII met de SLR 880 met de SLR 255 in alle opzichten beter in balans voelt dan de ‘standaard’ variant met de SLR 750.

Starboard SLR front wing 880 C400

De glide van deze front wing is vergelijkbaar met de SLR 750, maar de lift in de medium windrange is beter gedoseerd, waardoor je beter kunt pushen. We waren onder de indruk van de snelheid met weinig wind. We haalden met ca 9 knopen wind upwind een snelheid van ruim 34 km/u.

De SLR 880 maakt indruk als het gaat om de glide en snelheid, maar net als met de SLR 750 kunnen we niet zo hoog aan de wind pushen of diep down wind gaan als met de F4 Foils race of Starboard IQfoil carbon. De VMG (Velocity Made Good) van de SLR 880 is simpelweg minder, De SLR 880 genereert daarvoor te weinig lift om hoog upwind te pushen. Ook in het alleronderste windbereik (< 8 knopen) geeft de foil te weinig lift om even snel weg te komen als de eerder genoemde 2 foils.

Mede door de enorme spanwijdte van de wing merkten we met meer wind en tijdens het gijpen dat de C400 mast best wel buigt en tordeert. Voor maximale prestaties met de SLR 880 adviseren we om voor de Starboard MKII C600 carbon mast te gaan

Onze bevindingen van de Starboard Race MKII met SLR 880 front wing

Omdat wij de Starboard Race foil MKII met SLR 880 front wing veel beter vinden qua performance, inzetbereik en balans, bieden wij de Starboard Race MKII foil ook als variant met SLR 880 front wing aan.

Zelf de Starboard Slalom & Race foil uittesten?

Wil je zelf ervaren hoe de nieuwe Starboard slalom en racefoils foilen? Wij hebben beide foils beschikbaar om uit te testen. Kijk op de pagina ‘Testafspraak’ hoe wij te werk gaan en maak direct een afspraak.