Openingstijden: Webshop: Mo-Fr 9:00 - 18:00
Rating 4,9/5 sterren

Wingfoilmateriaal

Een nieuwe tak van sport, die vraagt om ander materiaal

Wingfoil is belangrijkste onderdeel

Een open deur misschien. Veel surfers onderkennen het belang van een goede vin onder hun board. De juiste lengte, stijfheid, profiel en vorm van de vin. Naast de vin is ook de shape van het board en de zogenaamde drag belangrijk.

Bij wingfoilen is de juiste foil nog belangrijker. Belangrijker dan het board. De wingfoil bestaat uit diverse onderdelen die ieder bijdragen aan de gewenste eigenschappen, zoals snelheid, lift en stabiliteit. Echter stijfheid en een degelijke constructie maken of kraken een wingfoil.

 Zie de afbeelding hiernaast, waar de onderdelen van de wingfoil mooi benoemd staan. 

Naast de wingfoil zelf is er een ontwikkeling dat ook de shapes van de boards er anders uit gaan zien. Alles is erop gericht om zo snel mogelijk op de foil te komen. 

uitleg onderdelen wingfoil-nl

Mast

Veruit het belangrijkste onderdeel van de wingfoil. Dit onderdeel vormt de verbinding tussen het board en de wingset. Bij de meeste boards wordt de mast d.m.v. dubbele US vinbox aan het board gemonteerd. Het voordeel hiervan is dat de mast naar voren of naar achteren te plaatsen is om meer of juist minder lift te krijgen.

De US vinboxen zitten wat verder naar voren gepositioneerd t.o.v. de deep tuttle vinboxen in de windfoilboards.

Aluminium vs carbon

De meeste masten worden gemaakt van carbon of aluminium. Carbon heeft als voordeel dat het stijver en lichter is dan aluminium, maar wel weer duurder dan aluminium. De carbonmasten geven een iets ‘smoother’ gevoel en zijn iets sneller t.o.v. de aluminium masten.

Fuselage

Oftewel de stang waar de wings aan vast zitten en die verbonden zit (soms vast en soms demontabel) aan de mast. Deze is voor het wingfoilen tussen de 65 en 75 cm lang . Op hoofdlijnen kan gesteld worden, hoe langer de fuselage des te stabieler (voor-achter en vaarkoers) de wingfoil is. Echter een langere fuselage zorgt dat je veel minder makkelijk de pompbeweging kunt maken met je voeten om lift te creëren.

Aluminium vs carbon

De meeste fabrikanten kiezen voor een aluminium fuselage. Enkel merken kiezen voor een carbon variant of hybride variant. Het voordeel van een fuselage van carbon of van hybride materiaal is dat het een stuk lichter is, waardoor de wingfoil spelers aanvoelt en natuurlijk sneller omhoog komt.

Wings van de foil

Iedere wingfoil heeft 2 wings. Een grote front wing en een kleinere back wing. Het concept is vergelijkbaar met de vleugels van een vliegtuig. Het profiel heeft een platte zijde en een bolle zijde. Bij de frontwing zit de bolling aan de bovenzijde voor opwaartse druk. Bij de backwing zit de nadruk van de bolling juist aan de onderzijde. Hierdoor wordt de achterzijde juist naar onder getrokken, wat de take-off makkelijker maakt. De back wing zorgt ook voor stabiliteit en controle tijdens het vliegen.

Groter oppervlak is meer lift

Gemiddeld genomen kan gesteld worden dat hoe groter de frontwing, des te groter de opwaartse druk is. Dat is goed voor het snel kunnen vliegen, maar die opwaartse druk gaat tegenwerken bij meer wind, omdat de front wing nog verder omhoog wil. Daarnaast is de weerstand van een groter oppervlak ook groter, waardoor de eindsnelheid van deze windfoil lager zal zijn.

Gemiddeld genomen zijn de front wings van wingfoils een stuk groter dan van windfoils. Hierdoor komt een wingfoil met een lagere basissnelheid al omhoog, daar waar je met een windfoil eerst in plané moet komen. 

Wil je meer weten over de impact van het ontwerp van wings, lees dan ons uitgebreide artikel waar we alle basisaspecten van de wings uitleggen.

Quick lock fuselage

Starboard heeft een slimme hybride fuselage ontwikkeld, waardoor je sneller het water op kunt. De fuselage bestaat in feite uit carbon en aluminium.

quick lock fuselage starboard
bottom wingfoil board connection foil

Wingfoil boards

Wingfoil board lijken het meest op wave-sup boards of kleine windfoilboard. Gemiddeld genomen zijn de board maximaal 200 cm lang en varieert het volume tussen de 40 en 140 liter. Op de board kunnen vaak ook voetbanden gemonteerd worden, echter het kan ook prima zonder. Doordat de boards relatief klein zijn met weinig volume, zijn de boards ook relatief licht. Wingfoil boards uitgevoerd in carbon wegen hooguit 6 tot 7 kilo. De goedkopere wingboards wegen nog steeds hooguit 8 tot 9 kilo. De laatste categorie is vaak veel minder kwetsbaar.

De meeste wingfoilboards zijn uitgerust met een dubbele US vinbox om de wingfoil aan het board te monteren. De US vinboxen zijn verder naar voren gepositioneerd in vergelijking met de positie van een normale vin. Zoals rechts op de foto te zien, zijn er ook board waar zowel een wingfoil met een top plate (montage op US vinbox) als een wingfoil met een deep tuttle base in past.

Starboard Airfoil inflatable

Hard of opblaasbaar boards

Afgelopen jaren zijn er heel veel (goede) opblaasbare SUPS en ook windsurfboards op te markt gekomen. Het grote voordeel is dat ze relatief licht zijn, veel volume hebben en ze zijn makkelijk mee te nemen. Inmiddels hebben diverse merken ook opblaasbare wingfoilboards geïntroduceerd.

Als je niet teveel eisen stelt of weinig ruimte hebt is dat prima, maar onze voorkeur gaat uit naar een hard board. De belangrijkste reden is dat de stabiliteit en response op en hard board veel beter is dan op een opblaasbare variant. De verbinding van de foil aan het board is nooit zo stijf als van een hard board en ook de response van je voeten is minder direct dan op een hard board. Mocht je op zoek zijn naar een inflabable board, dan is de Starboard Air Foil een zeer goed board. De foil zit op een plaat gemonteerd waardoor dit board veel stabieler is en een veel directer gevoel geeft.

Starboard x Airush Freewing V3 pink - blue top

Wingfoil wings

De motor van het wingfoilen is natuurlijk de wing zelf. De constructie en het materiaal is 1:1 overgenomen uit het kitesurfen. Het doek is extreem licht en het frame van de wing bestaat uit opblaasbare tubes. De wing houd je in het midden vast aan zogenaamde handvaten.

Duotone heeft ook wingfoils in het assortiment met een giek i.p.v handels. Het voordeel van de giek is natuurlijk dat je je handen overal kunt neerzetten, daar waar je met het ‘handelsysteem’ beperkt bent tot de 3 tot 5 handels die op de wing zitten. Het nadeel van de giek constructie is dat de wing natuurlijk weer wat zwaarder wordt.

Maten wings

De meest gebruikte maat voor wings is ca 5 tot 5,5 m2. Inmiddels zijn er ook al 8,0m2 op de markt. Het nadeel grote wings is dat ze onhandelbaar worden en snel door het water slepen. 

Met ca 10 knopen wind kun je met een gemiddeld gewicht al prima wingfoilen met een wing van 5,0m2. 

Volg wingfoillessen voor een snelle en goede start