Openingstijden: Ma-Vr 12:00 - 18:00 | Za-Zo 10:00 - 18:00
Onze klanten geven ons 4,8/5 sterren

Starboard SLR wings review

Schrijver

Marco Boone

Onderwerp Testen en reviews
Gepubliceerd op

19/06/2022

De line up van Starboard foils met wings, masten en fuselages is zeer uitgebreid enkel miste er nog een serie high end slalom front en back wings. Begin 2022 introduceerde Starboard de SLR serie front wings en back wings. Eindelijk zijn de eerste zendingen SLR’s geleverd. Tijd om ze uittesten. Aangezien het nu zomer in Nederland wordt, is het wel zoeken naar de juiste omstandigheden. Vandaar dat we deze review continue gaan updaten en aanpassen.

Update 4: 15-8-2022 – SLR 460 front wing / 175 back wing

Hoe testen?

We weten maar al te goed dat als je gaat testen of materiaal gaat tunen het belangrijk is om telkens maar 1 variabele aan te passen en het ook direct te vergelijken met de oude setting of het referentiemateriaal. Omdat de SLR front wings en SLR back wings op eigenlijk alle vlakken afwijken t.o.v. de inmiddels bekende Starboard front en back wings gaan we stap voor stap te werk. Even over ons. We wegen zo rond de 80 kg, met een meer dan gemiddelde pomptechniek en veel race ervaring op de windfoil. We gebruiken de IQfoil men set up (IQfoil carbon 95, IQfoil carbon carbon en HGO 9,0m2) en de Starboard Foil Slalom 81 met de Severne Hyper Glide 5 in de maten 7,0m2 en 6,0m2.

De specs van de Starboard SLR wings op hoofdlijnen

Starboard SLR back wing 255 in lichtweer met race set up

We starten met de Starboard SLR back wing 255. Er staat weinig wind, ca 8 tot maximaal 12 tot 13 knopen en we foilen met de IQfoil senior set up. We varen in deze condities de IQfoil altijd met een back wing spacer van + 0,5m2 en de standaard mast rake van +/- 1,5 graden. We vervangen de standaard 255 -2 back wing (dus geen thin!) voor de SLR back wing 255. We komen net zo makkelijk weg als met de standaard 255 -2 back wing, wel merken we direct upwind dat de lift iets minder is dan standaard 255 -2. Maar heel veel scheelt niet. Zeker in vlagen hebben we sterk de indruk dat de eindsnelheid upwind hoger is. Gaan we vervolgens halve wind en down wind dan staan we gecontroleerder dan met de 255-2 en gaan we harder. Het lijkt er zelfs op hoe hoger de snelheid, hoe minder lift de back wing geeft. Het wordt hierdoor dus makkelijker om met hoge snelheden controle te houden over de set. Apart is om te merken dat we in het onderste windbereik bijna evenveel lift als met de standaard back wing, waardoor we ook prima in de dips in de lucht blijven. Het gevoel wat we tijdens het vliegen hebben, wordt na de sessie op de GPS bevestigd. De upwind snelheid was niet hoger, maar de halve windse en downwind snelheid was ruim 3 km/u harder (met vergelijkbare condities en setup) dan met de standaard 255 -2! Daarnaast hadden we de indruk dat de SLR zorgde voor een betere stabiliteit en balans. Het voelde erg vergevingsgezind en gaf vertrouwen.

Het heeft ons aangenaam verrast hoe goed de SLR 255 past in de licht weer race setup. Enkel in de up wind komen we iets aan lift te kort onder de +/- 10 knopen waardoor we net iets minder hoog aan de wind konden pushen, maar daarboven en zeker halve en ruime wind is de SLR beter dan de back wing 255-2.

Dan toch ook maar even de vergelijking met de Starboard back wing 255-2 thin. We hebben deze diverse keren geprobeerd in zowel de slalom set up als de race set up, maar iedere keer vonden we dat we te weinig lift hadden. Hierdoor werd de set best nerveus en werd het board bij een windvlaag veel sneller met de punt van het board op het water gedrukt. Ook trokken we het onderlijk iedere keer over het dek (en bleef achter de achterste voetband hangen). De set voldoende niet in balans. De SLR 255 geeft dus duidelijk meer lift in vergelijking met de 255 -2 thin!

Starboard SLR front wing 560 met back wing 255 in slalom set up

In wat uitdagende omstandigheden met choppy golven tot ca 3/4 meter gaan we met de Starboard Foil slalom 81 en de Severne HG4 7,0m2 de ‘licht weer set up’ uittesten. De foilset up die we hiervoor gebruiken: IQfoil C400 carbon mast, 105 cm Evo fuselage, SLR front wing 560 en SLR back wing 255 met de + 0,5 graden spacer. Rake van de mast +/- 1,5 graden.

De wind is in het begin ca 12 tot 16 knopen. Aan de kant is de wind ca 10 tot 12 knopen en met de 7,0m2 merken we dat we duidelijk meer vaart moeten maken om de lucht in te komen (en te blijven) dan met de Starboard EVO 575 front wing. In eerste instantie ‘vallen’ we een aantal keren terug in het water. Pas als we echte goede druk hebben om voldoende vaart te maken, blijven we stabiel in de lucht. Eenmaal op snelheid is de foil set up opvallend stabiel en voelt erg goed in balans. Daar waar we met de EVO front wing 575 wel eens het gevoel hebben dat de foil niet sneller wil, hebben we dat gevoel nu absoluut niet. De bladen glijden met veel minder weerstand door het water.

Ook met de eerste gijpen merken we dat SLR wings sneller lift verliezen. In eerste instantie hadden we echt moeite om in de lucht te blijven bij het uitkomen van de gijp. Dat gaat met de EVO 575 front wing met minder moeite. Na verloop van tijd kregen we het wel weer onder de knie, simpelweg door met meer snelheid en overtuiging te gijpen. Gedurende de sessie ging onze gemiddelde snelheid ook steeds meer omhoog.

Zoals geschreven, waren het best pittige omstandigheden, maar op de spaarzame vlakkere stukken, konden en durfde we de set te laten lopen. En dan merken we echt dat er heel veel potentie in deze wings zit (die wij er nog niet uit krijgen). De accelaratie is fenomenaal en ook de controle ondanks de choppy golven was beter dan met de EVO 575 front wing.

Starboard SLR 560 met 255 geen lichtweer set up! [Update 20-6-22]

Starboard geeft aan dat de SLR setup met de front wing 560 en back wing 255 al tussen de 8 en 12 knopen gebruikt kan worden met een 8 of 9 meter. Maar gezien het feit dat je ‘aanvangssnelheid’ echt fors hoger moet zijn om überhaupt in de lucht te blijven en ook de noodzakelijk hogere snelheid die nodig is om tijdens het gijpen in de lucht te blijven, lijkt het ons niet waarschijnlijk dat deze set up echt effectief ingezet kunnen worden onder de 12 knopen wind. Ook de PWA toper als Jordy Vonk, slalom foilt met weinig wind ook met grotere front wings!!

We varen de SLR 560 met de 255 op de IQfoil 95 met de HGO 8,0m2 in lichtweer condities van rond de 9 tot ca 14 knopen wind. In het onderste windbereik komen we met veel pompen wel in plane, maar zodra we het board omhoog poppen, valt het board direct terug. Pas als we een goede vlaag van ruim 10 knopen krijgen, hebben we voldoende snelheid en lift om in de lucht te blijven. Tot ca 12 knopen wind hebben we met deze set up ook continue het gevoel we eigenlijk te weinig lift hebben om echt hard te gaan. Ook met het gijpen zakken we iedere keer terug. Pas rond de 12 knopen wind houden we voldoende snelheid om foilend de gijp uit te komen. We wisselen de SLR 560 voor de 650 EVO en direct is duidelijker dat deze meer lift geeft en ook langer in de lucht blijft in wind dips. Ook gaat het gijpen duidelijk makkelijker en zijn we uiteindelijk ook op de reaches sneller

Voor ons is het duidelijk dat de SLR 560 onder de 12 knopen wind niet echt effectief is. Je kunt misschien vliegen, maar met grotere front wings ben je gegarandeerd sneller!

Starboard SLR 560 met SLR 210 medium wind set up [Update 21-7-22 | Update 2-8-22 (+ 1 spacer)]

We hebben de SLR combi 560 met SLR 210 back wing ook in de windrange van 12 tot 16 knopen gefoiled met de Severne Hyperglide 5 7,0m2. We gebruiken ook nu weer de + 0,5 graden spacer. Pas vanaf ca 13 tot 14 knopen komen we met deze set up pas echt goed weg, maar dan hebben we nog steeds het gevoel dat we eigenlijk te weinig lift hebben. We moeten het zeil helemaal naar achter kantelen om voldoende lift te houden. Het onderlijk rust helemaal op dek, wat dus niet prettig foilt. Vanaf ca 16 knopen merken we dat de set-up met de SLR 210 echt effectief begint te worden. Als de wind nog verder aantrekt tot ca 20 knopen, dan gaan alle remmen echt los. De set up voelt erg stabiel aan en de lift is ook prima te controleren. Ondanks de kleinere back wing gaat het foilend gijpen nog hetzelfde als hierboven omschreven.

Update (+1 graden spacer): Het gebruik van de +1 graden spacer vanaf ca 15 knopen met de 210 SLR back wing geeft duidelijk meer power in het zeil en meer lift. Ondanks dat we het idee hebben dat we iets meer weerstand hebben, zijn we met deze set up toch sneller. Daarnaast hebben we nu ook geen last meer dat het onderlijk achter de achterste voetband blijft hangen.

Tot ca 20 knopen hebben we ook niet het idee dat de een kleinere front wing nodig is of effectiever gaat zijn. Vanaf ca 20 knopen windsterkte zouden we eerder een zeilmaat kleiner gaan pakken aangezien de Severne Hyperglide 5 7,0m2 nu wel erg groot begin te worden voor ons. Dus ook hier is Starboard te optimistisch over het inzetbereik van de SLR wings (zie ook ons geupdate schema hieronder).

Starboard SLR 460 met 210 back wing

Eindelijk hebben we dan de dag met voldoende wind om ook de kleinere SLR front wings uit te proberen. We starten met de set up zoals hierboven beschreven. De wind zit tussen de 16 en 22 knopen en we varen weer met de Hyperglide 5 7,0m2. In de vlagen zijn we overpowered. Tijd om de SLR 460 erop te zetten. We houden de + 1 graden spacer op de SLR 210 back wing en de wind blijft vlagerig. Wat opvalt is dat de SLR 460 niet veel later omhoog komt en dat de set in de lucht ook prima stabiel aanvoelt. Wel voelen we gelijk dat deze wing weer een fors stuk sneller is. De 1e gijp die we ook met een forse snelheid inzetten gaat goed, we blijven in de lucht! Onder de ca 15-16 knopen is de SLR 460 wel echt te klein. We blijven in de lucht, maar we verliezen dan wel veel snelheid. Nadat we echt gewend zijn aan de SLR 460 merken we dat set up met ons gewicht (ca 80 kg) wel relaxter en effectiever is dan met de SLR 560 (die geeft dan met wat meer wind toch iets teveel lift voor ons). Waardoor we nog meer in balans te staan en kunnen hangen, zonder teveel naar voren te hoeven hangen.

Starboard SLR 460 met 210 back wing & HG5 6,0m2

Nu we toch lekker bezig zijn en er een prima wind staat, pakken we een maatje kleiner en pakken we de HG5 6,0m2. De wind varieert nog steeds zo tussen de 16 en 22 knopen. Wat we direct merken is dat met de 6,0m2 de foil veel meer lift geeft dan met de 7,0m2. Oftewel, de HG5 7,0m2 levert dus veel meer down force dan de HG5 6,0m2. We monteren weer de + 0,5 graden spacer i.p.v. 1 graden spacer. De set voelt weer heel stabiel. Wat een fantastische set up. Ook als de wind ietsjes minder wordt blijven we voldoende snelheid houden. Komt er weer een vlaag dan voel je een absurde versnelling.

Starboard SLR 460 met 175 back wing & HG5 6,0m2 [update 15-8]

Eindelijk goede constante condities om de SLR 460 met 175 back wing te testen. De wind varieert tussen de 18 en 24 knopen. We foilen ‘well powered’ met de Severne HG5 6,0m2. We switchen de SLR 210 back wing voor de SLR 175 en veranderen de spacer van +0,5 naar +1 (zoals recommended door Starboard). We gaan het water op en eigenlijk in het eerste rak wordt al duidelijk dat de SLR 175 met + 1 spacer te veel lift geeft. De lift is vergelijkbaar met de SLR 210 in deze condities. We wisselen de spacer weer voor de + 0,5 graad en dat lijkt de juiste keuze. De set up levert nog steeds voldoende lift al leveren we (natuurlijk) wel weer wat stabiliteit in. We verbazen ons ook nu weer hoe (relatief) makkelijk we in de lucht komen. We ervaren niet heel veel verschil met omhoog komen t.o.v. de SLR 210. Wat we wel merken dat de combinatie met SLR 460 en SLR 175 ook weer een stuk sneller is. De acceleratie is fenomenaal. Als we de set down wind sturen is de versnelling enorm met nog steeds goede controle. Met onze set up denken we dat het omslagpunt van de SLR 210 naar de SLR 175 zo rond de 20-22 knopen licht.

Starboard SLR 460 vs SLR 560, wanneer nu welke?

In een redelijk vergelijkbare windrange (zo tussen de 16 en 20 knopen) werken de SLR 460 en SLR 560 met de SLR 210 beide erg goed. Wanneer moet je nu welke set up kiezen in deze windrange?

Algemene learnings tuning SLR Slalom set up [update 15-8]

Starboard advies setup SLR wings voor slalom vs ervaring Windfoilen Nederland set up

Hieronder links de tabel van Starboard met daarin de advies set up van de SLR wings. Aan de rechterkant de set up zoals wij hem o.b.v. onze bevindingen aanbevelen. Ons overzicht is dus work in progress (oh wat hebben we toch vervelend werk om dit te moeten doen ;))

Starboard-SLR-set-up