Openingstijden: Ma-Zo 10:00 - 18:00
Onze klanten geven ons 4,8/5 sterren

Starboard SLR wings review

Schrijver

Marco Boone

Onderwerp Testen en reviews
Gepubliceerd op

19/06/2022

De line up van Starboard foils met wings, masten en fuselages is zeer uitgebreid enkel miste er nog een serie high end slalom front en back wings. Begin 2022 introduceerde Starboard de SLR serie front wings en back wings. Eindelijk zijn de eerste zendingen SLR’s geleverd. Tijd om ze uittesten. Aangezien het nu zomer in Nederland wordt, is het wel zoeken naar de juiste omstandigheden. Vandaar dat we deze review continue gaan updaten en aanpassen.

Update 1: 20-6-2022 – Lichtweer 10 – 14 knopen

Hoe testen?

We weten maar al te goed dat als je gaat testen of materiaal gaat tunen het belangrijk is om telkens maar 1 variabele aan te passen en het ook direct te vergelijken met de oude setting of het referentiemateriaal. Omdat de SLR front wings en SLR back wings op eigenlijk alle vlakken afwijken t.o.v. de inmiddels bekende Starboard front en back wings gaan we stap voor stap te werk. Even over ons. We wegen zo rond de 80 kg, met een meer dan gemiddelde pomptechniek en veel race ervaring op de windfoil. We gebruiken de IQfoil men set up (IQfoil carbon 95, met IQfoil carbon foil en HGO 9,0m2) en de Starboard Foil Slalom 81 met de Severne Hyper Glide 4 in de maten 7,0m2 en 6,0m2.

De specs van de Starboard SLR wings op hoofdlijnen

Starboard SLR back wing 255 in lichtweer met race set up

We starten met de Starboard SLR back wing 255. Er staat weinig wind, ca 8 tot maximaal 12 tot 13 knopen en we foilen met de IQfoil senior set up. We varen in deze condities de IQfoil altijd met een back wing spacer van + 0,5m2 en de standaard mast rake van +/- 1,5 graden. We vervangen de standaard 255 -2 back wing (dus geen thin!) voor de SLR back wing 255. We komen net zo makkelijk weg als met de standaard 255 -2 back wing, wel merken we direct upwind dat de lift iets minder is dan standaard 255 -2. Maar heel veel scheelt niet. Zeker in vlagen hebben we sterk de indruk dat de eindsnelheid upwind hoger is. Gaan we vervolgens halve wind en down wind dan staan we gecontroleerder dan met de 255-2 en gaan we harder. Het lijkt er zelfs op hoe hoger de snelheid, hoe minder lift de back wing geeft. Het wordt hierdoor dus makkelijker om met hoge snelheden controle te houden over de set. Apart is om te merken dat we in het onderste windbereik bijna evenveel lift als met de standaard back wing, waardoor we ook prima in de dips in de lucht blijven. Het gevoel wat we tijdens het vliegen hebben, wordt na de sessie op de GPS bevestigd. De upwind snelheid was niet hoger, maar de halve windse en downwind snelheid was ruim 3 km/u harder (met vergelijkbare condities en setup) dan met de standaard 255 -2! Daarnaast hadden we de indruk dat de SLR zorgde voor een betere stabiliteit en balans. Het voelde erg vergevingsgezind en gaf vertrouwen.

Het heeft ons aangenaam verrast hoe goed de SLR 255 past in de licht weer race setup. Enkel in de up wind komen we iets aan lift te kort onder de +/- 10 knopen waardoor we net iets minder hoog aan de wind konden pushen, maar daarboven en zeker halve en ruime wind is de SLR beter dan de back wing 255-2.

Dan toch ook maar even de vergelijking met de Starboard back wing 255-2 thin. We hebben deze diverse keren geprobeerd in zowel de slalom set up als de race set up, maar iedere keer vonden we dat we te weinig lift hadden. Hierdoor werd de set best nerveus en werd het board bij een windvlaag veel sneller met de punt van het board op het water gedrukt. Ook trokken we het onderlijk iedere keer over het dek (en bleef achter de achterste voetband hangen). De set voldoende niet in balans. De SLR 255 geeft dus duidelijk meer lift in vergelijking met de 255 -2 thin!

Starboard SLR front wing 560 met back wing 255 in slalom set up

In wat uitdagende omstandigheden met choppy golven tot ca 3/4 meter gaan we met de Starboard Foil slalom 81 en de Severne HG4 7,0m2 de ‘licht weer set up’ uittesten. De foilset up die we hiervoor gebruiken: IQfoil C400 carbon mast, 105 cm Evo fuselage, SLR front wing 560 en SLR back wing 255 met de + 0,5 graden spacer. Rake van de mast +/- 1,5 graden.

De wind is in het begin ca 12 tot 16 knopen. Aan de kant is de wind ca 10 tot 12 knopen en met de 7,0m2 merken we dat we duidelijk meer vaart moeten maken om de lucht in te komen (en te blijven) dan met de Starboard EVO 575 front wing. In eerste instantie ‘vallen’ we een aantal keren terug in het water. Pas als we echte goede druk hebben om voldoende vaart te maken, blijven we stabiel in de lucht. Eenmaal op snelheid is de foil set up opvallend stabiel en voelt erg goed in balans. Daar waar we met de EVO front wing 575 wel eens het gevoel hebben dat de foil niet sneller wil, hebben we dat gevoel nu absoluut niet. De bladen glijden met veel minder weerstand door het water.

Ook met de eerste gijpen merken we dat SLR wings sneller lift verliezen. In eerste instantie hadden we echt moeite om in de lucht te blijven bij het uitkomen van de gijp. Dat gaat met de EVO 575 front wing met minder moeite. Na verloop van tijd kregen we het wel weer onder de knie, simpelweg door met meer snelheid en overtuiging te gijpen. Gedurende de sessie ging onze gemiddelde snelheid ook steeds meer omhoog.

Zoals geschreven, waren het best pittige omstandigheden, maar op de spaarzame vlakkere stukken, konden en durfde we de set te laten lopen. En dan merken we echt dat er heel veel potentie in deze wings zit (die wij er nog niet uit krijgen). De accelaratie is fenomenaal en ook de controle ondanks de choppy golven was beter dan met de EVO 575 front wing. Toen de wind nog iets verder toenam tot ca 16 tot 20 knopen, zijn we omgetuigd naar de Severne HG4 6,0m2. Toen hadden we wel de indruk dat de SLR 210 als kleinere back wing beter geweest (hadden we niet bij ons om te proberen), maar de set up was nog steeds goed te hanteren. Ook nu het harder waaide gedroeg de foil zich erg stabiel met een voorspelbaar gedraag. Met de EVO 575 en 255 -2 back wing kon de foil nog wel eens een onwacht rukje geven onder water. Nu dus bijna niet, ondanks de choppy golven.

Starboard SLR 560 met 255 geen lichtweer set up! [Update 20-6-22]

Starboard geeft aan dat de SLR setup met de front wing 560 en back wing 255 al tussen de 8 en 12 knopen gebruikt kan worden met een 8 of 9 meter. Maar gezien het feit dat je ‘aanvangssnelheid’ echt fors hoger moet zijn om überhaupt in de lucht te blijven en ook de noodzakelijk hogere snelheid die nodig is om tijdens het gijpen in de lucht te blijven, lijkt het ons niet waarschijnlijk dat deze set up echt effectief ingezet kunnen worden onder de 12 knopen wind. Ook de PWA toper als Jordy Vonk, slalom foilt met weinig wind ook met grotere front wings!!

We varen de SLR 560 met de 255 op de IQfoil 95 met de HGO 8,0m2 in lichtweer condities van rond de 9 tot ca 14 knopen wind. In het onderste windbereik komen we met veel pompen wel in plane, maar zodra we het board omhoog poppen, valt het board direct terug. Pas als we een goede vlaag van ruim 10 knopen krijgen, hebben we voldoende snelheid en lift om in de lucht te blijven. Tot ca 12 knopen wind hebben we met deze set up ook continue het gevoel we eigenlijk te weinig lift hebben om echt hard te gaan. Ook met het gijpen zakken we iedere keer terug. Pas rond de 12 knopen wind houden we voldoende snelheid om foilend de gijp uit te komen. We wisselen de SLR 560 voor de 650 EVO en direct is duidelijker dat deze meer lift geeft en ook langer in de lucht blijft in wind dips. Ook gaat het gijpen duidelijk makkelijker en zijn we uiteindelijk ook op de reaches sneller

Voor ons is het duidelijk dat de SLR 560 onder de 12 knopen wind niet echt effectief is. Je kunt misschien vliegen, maar met grotere front wings ben je gegarandeerd sneller!

Starboard advies setup SLR wings voor slalom vs ervaring Windfoilen Nederland set up

Hieronder links de tabel van Starboard met daarin de advies set up van de SLR wings. Aan de rechterkant de set up zoals wij hem o.b.v. onze bevindingen aanbevelen. Ons overzicht is dus work in progress (oh wat hebben we toch vervelend werk om dit te moeten doen ;))