Openingstijden: Webshop: Mo-Fr 9:00 - 18:00
Rating 4,9/5 sterren

Freeride windfoilboards

Schrijver

Marco Boone

Onderwerp Testen en reviews
Gepubliceerd op

15/08/2022

De Starboard Freeride foil 150 model 2022 is compleet vernieuwd. De FMX Veloce is nieuw van dit performace gerichte merk en de Severne Alien 145 is een iets goedkopere versie van de carbon uitvoeringen van de Alien de we al kende. Van alle 3 de boards zijn er zwaardere en lichtere varianten te koop. Van alle 3 de boards hebben wij de zwaarste (lees ook sterkste) variant in gebruik voor onze lessen en verhuur.

Tijd om alles op een rijtje te zetten wat de eigenschappen en verschillen zijn van deze 3 windfoilboards. We testen zoveel mogelijk met dezelfde foils (Starboard Freeride en Superflyer om de verschillen te elimineren en de Severne Alien hebben we ook met de Severne Redwing foil getest.

Starboard Freeride 150 Starlite Carbon

Prijs € 1.899 | Lengte 208 cm | Breedte 85 cm | Volume 150 liter | Gewicht 10,9 kg | Starlite – Carbon

De Starboard Freeride 150 Starlite was afgelopen jaren de onbetwiste verkoopknaller in het windfoil freeride segment. De boards waren letterlijk niet aan te slepen. Terecht want het was een erg fijn en sterk windfoilboard. Het model is 2 jaar lang ongewijzigd gebleven. Maar voor 2022 is het board compleet vernieuwd. De Starboard Freeride 150 is het goedkoopste en zwaarste board van de 3. De kwaliteit van de starlite constructie heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen, dus we durven ook wel te stellen dat het board ook het sterkst is.

Het board is niet alleen korter geworden ook de shape van het board is compleet anders. Het is duidelijk te zien dat Starboard de ervaringen met de IQfoilboards heeft meegenomen in de ontwikkeling van dit board. De ‘cut aways’ aan de achter kant van het board zorgen dat je nog makkelijker in plané komt en het board omhoog kunt ‘poppen’.

Het aantal rijen voetband pluggen is helaas minder geworden. De afwerking van het board oogt kwalitatiever dan model 2021.

Starboard-freeride-shape

Op het water komt het board sneller en makkelijker omhoog dan zijn voorganger en het board voelt ook speelser / lichtvoetiger aan dan het oude model. Verder valt op dat heel veel van de goede eigenschappen, zoals stabiliteit, voorspelbaar gedrag behouden zijn gebleven. Het board voelt nog steeds erg allround en doet het in een zeer brede windrange erg goed. Wat ook (gelukkig) behouden is, is het feit dat de soort foil die je onder het board plaatst het karakter van het board mede bepaalt. Dus zet je een Starboard Supercruiser onder het board, dan wordt het board speelser en moet je rechter op gaan staan, met de Starboard Freeride foil kun je iets meer naar buiten hangen en lekker heen en weer cruisen. Zet je een racefoil onder het board, kan kun je prima freeracen en up en down wind varen en is het board ook echt snel. Dat maakt dit board een bijna-alles-kunner!

Het boardje is slechts 208 cm lang. Het overstag gaan vraag net wat meer concentratie dan voorheen. Met een onverwachte nosedrop kan de punt van het boardje soms net te diep in het water duiken waardoor je een katapult kunt krijgen. Daar deed het oude board beter vinden we.

Wat we al vaker hebben gezien is dat het hogere gewicht van een windfoilboard minder belangrijk is dan bij gewoon windsurfen, maar de Starboard Alien en FMX Veloce komen in het onderste windbereik wel net ff eerder weg.

Severne Alien 145 HD / Severne Redwing foil

Prijs € 2.099 | Lengte 210 cm | Breedte 80 cm | Volume 145 liter | Gewicht 8,3 kg | Glass Fiber-Carbon

De shape van de Alien boards zijn t.o.v. 2021 niet veranderd. In 2021 waren ze enkel verkrijgbaar in de duurdere full carbon uitvoeringen. In 2020 hebben we de Alien 115 liter variant al een keer mogen testen. Dit jaar zijn er 2 varianten ’tussen gekomen’. Een variant met 120 liter en de door ons geteste Severne Alien met 145 liter. Deze board zijn € 350 tot €400 goedkoper dan de full carbon versies maar door het gebruik van glass fiber wel sterker.

Met de grijze lak gecombineerd met het rood/oranje vinden we dit board nog steeds erg vet om te zien. Dezelfde reacties krijgen we ook van andere mensen als ze het board zien. Ondanks dat dit de ‘zwaardere’ versie is, is het board met bijna 8,5 kg nog steeds erg licht. Een mix van glass fiber en carbon zorgt dat dit board echt wel tegen een stootje kan.

Naast de Starboard foils testen we dit board ook met de Severne Redwing foil. Tijdens onze eerdere test merken we duidelijk dat het board het beste werkte met de Severne Redwing foil.

Severne Alien 145 shape

We gaan dan ook als eerste met de Severne Redwing foil onder het board het water op. En weer valt ons gelijk op hoe makkelijk dit board omhoog komt. Naast de forse front wing van 1400 cm2 is dit te danken aan het feit dat de voetbanden relatief ver naar achteren staan, ook de mastrail staat relatief ver naar achteren. Dat maakt dat dit boardje met weinig wind al heerlijk makkelijk omhoog komt en ook met kleinere zeilen prima overweg kan. Met deze set-up staan we relatief recht op. Doordat alles zo ver naar achteren gepositioneerd staat heeft het board een erg speels karakter. Het board nodigt uit om te gaan spelen en 360’s te draaien. Het board is zeker i.c.m. de Redwing niet erg snel. Deze set up neigt meer richting het freestyle segment. Een andere windfoil maakt wel iets verschil, maar de set up van het board is dusdanig anders dat dit z’n ware aard niet kan verhullen.

Met weinig wind is het dus erg relaxt windfoilen en lichtere personen kunnen dan echt extreem snel windfoilen. Gaat het wat harder waaien dan heb je minder controle (ook weer te danken aan de set up van het board). De Starboard Freeride 150 geeft dan duidelijk meer controle en dus ook vertrouwen. Inmiddels zijn er ook grotere en kleinere front wings en back wings voor de Severne Red back leverbaar, wat een goede aanvulling is om het inzetbereik van de set te vergroten.

FMX Veloce GTS 134

Prijs € 2.199 | Lengte 226 cm | Breedte 85 cm | Volume 134 liter | Gewicht 8,7 kg | PVC sandwich met glasvezel

FMX racing is een nieuw ‘upcoming’ merk dat zich positioneert als een ‘performance’ georiënteerd merk. De FMX Veloce GTS 134 is een freerace georiënteerd freeride foilboard dat relatief lang en dun is. Hierdoor valt het volume iets lager uit dan bij de andere 2 boards. De voetband posities zitten iets verder naar achteren t.o.v. de Starboard Freeride, maar niet zover als bij de Alien. De mastrail daar en tegen zit relatief ver naar voren. Verder dan de Starboard Freeride en Severne Alien. Verder ziet het board er strak en kwalitatief uit. Wat wel opvalt is dat de antislip wel heel grof is. Met blote knieën het board opklimmen voelt echt niet fijn.

FMX veloce shape

Op het water voelt het board erg licht aan en komt snel omhoog. De voetbandposities die relatief ver naar achteren staan zijn hier deels debet aan. Met de Freeride foil foilt dit board erg fijn en voelt ook erg speels aan. Het board vraagt wel iets betere techniek en het board daagt je iets meer uit dan de Starboard Freeride. Het board dacht je uit harder te gaan. Doordat het boardje iets langer is dan een gemiddeld foilboard glijd het board lekker door als je een nose drop maakt. Wel zo fijne gedachte!

Gaat het wat harder waaien dan moeten we meer naar voren hangen om de lift te controleren. We hebben de voetbanden al helemaal in de voorste positie staan, maar hebben het gevoel dat we nog meer naar voren willen staan. Zeker i.c.m. de mastrail die relatief ver naar voren staat, vinden we niet zo makkelijk een fijne houding tijdens het foilen.

We merken duidelijk het uitdagende karakter van dit board. We hadden dit board graag met de Starboard GTR- slalomfoil getest enkel in de foilbox past geen ‘4-kante’ deep tuttle base. De bovenzijde van de foilbox loopt schuin af, waardoor we ook de bovenkant van onze foil zouden moeten afzagen. Dat gaat ons net ff te ver. We hebben namelijk de indruk dat dit board wel eens erg goed kan werken met een slalomfoil.

De verschillen van deze 3 freeride foilboards op een rij

Severne Alien 145 HD
  • Komt het snelst omhoog
  • Meest speelse boardje
  • Best i.c.m. Severne Redwing foil
  • Freestyle-Freeride georiënteerd
  • Minst snelle board
  • Het lichtste boardje
Starboard Freeride 150
  • Meest allround board
  • Breedste inzetbereik
  • Veel controle en stabiliteit
  • Type foil bepaalt eigenschappen van board
  • Het zwaarst en goedkoopste board
FMX Veloce GTS 134
  • Komt snel omhoog
  • Voetband/mastrail positie niet optimaal
  • Freeride – freerace georiënteerd
  • Het snelste board

Maak testafspraak bij Windfoilen Nederland