Openingstijden: Webshop: Mo-Fr 9:00 - 18:00
Rating 4,9/5 sterren

Starboard Wingfoil assortiment 2024, een flinke stap vooruit!

Schrijver

Marco Boone

Onderwerp Nieuwe producten
Gepubliceerd op

20/03/2024

Starboard heeft het druk gehad afgelopen jaar. Zo’n beetje het hele assortiment wingfoils (en ook de windfoils) is compleet vernieuwd. En we moeten ze zeggen, Starboard heeft er ook echt werk van gemaakt. Met de nieuwe set up maakt Starboard een flinke stap. Wij waren één van de gelukkige die de hele winter al de beschikking hadden over het nieuw materiaal. We hebben dus flink wat ervaring kunnen opdoen. Lees in dit artikel wat er gaat komen en wat onze ervaring zijn.

De veranderingen van het Starboard Wingfoil assortiment op hoofdlijnen

Nieuw profiel carbon masten

Voor het wingfoilen heeft Starboard een nieuwe range carbon masten ontwikkeld met een nieuw en veel dunner profiel. De nieuwe shape van de masten kennen we al van de Starboard windfoil masten die in 2023 geïntroduceerd zijn. Door het dunnere profiel is de glide merkbaar beter. Dat zorgt dat je transities ‘smoother’ verlopen, dat golfrijden makkelijker gaat en natuurlijk merk je dat de topsnelheid hoger is. Starboard levert de top plate carbon masten in 3 verschillende kwaliteiten en in verschillende lengtes;

De goedkoopste variant is de C300 Monolithic carbon mast met een schuim kern. Ideaal voor freeriding en is extreem licht. Deze mast is verkrijgbaar in 72 cm, 82 cm en 92 cm. Voor een nog betere response en performance is er de C400 colid core mast. Deze mast is significant stijver en levert betere prestaties. Deze mast is met name bedoeld voor het racen. Als overtreffende trap is de solid core mast ook verkrijgbaar in de C600 carbon uitvoering. De C400 en C600 masten zijn beide in een 88 cm en 95 cm variant leverbaar.

De aluminium masten blijven natuurlijk ook leverbaar en blijven ongewijzigd t.o.v. modeljaar 2023. Ook blijft het Quick Lock II fuselage syteem ongewijzigd en past op alle Starboard masten.

Starboard mast foam and solid core masts 1

Nieuwe generatie wings door samenwerking met Martin Fischer

Starboardfoils is een samenwerking aangegaan met Martin Fisher, designer van foils voor American Cup teams. Zijn kennis en de extreem geavanceerde ontwerpsoftware zorgen voor een flinke update van de wing shapes van Starboard. Het eerste concrete project zijn de wingsets die voor de X-15 one design klasse ontwikkeld zijn. Echter Starboard heeft heel duidelijk de opgedane inzichten en ervaringen door vertaald naar alle 2024 ontwerpen wingfoils en windfoils. Over alle wingfoils die we getest zijn hebben, zijn dit de meest opvallende veranderingen;

  • Veel sneller en dynamischer foil gedrag
  • Toegankelijkheid en vergevingsgezindheid is nog verder verbeterd
  • Veel lift bij take off, op hogere snelheden is controleerbaarheid (balans en mate van lift) sterk verbeterd
  • De glide van de wings (of hydrodynamica) is voelbaar beter, wat maakt dat je met minder weerstand door het water gaat.

S-type even makkelijk, maar dynamischer

De grote maten S-type (de 2400 en 2000) blijven ongewijzigd. Deze blinken uit in een zeer makkelijk en stabiel foilgedrag. Iets wat mensen die in de markt zijn voor dergelijke grote maten wings graag willen. De S-type 1800 en 1500 hebben een heel andere shape gekregen. De aspect ratio is iets groter en het profiel is dunner geworden. Deze wings voelen duidelijk sneller en speelser aan dan de vorige generatie. Gelukkig is het gemoedelijke karakter behouden.

Met name het inzetbereik van de 1500 is opvallend groot. Personen van maximaal 80 kilo hebben eigenlijk geen grotere front wing nodig en hebben tot ruim 20 knopen plezier met deze front wing. De 1500 is wat ons betreft echt een aanrader!

De kleinere maten van de S-type (1300, 1000 en 725) zijn de zogenaamde Zane Signature wings en de zijn heel extreem, bedoelt voor de pro’s die extreme en agressieve turns en moves willen maken.

E-type bijzonder allround voor freeride en carving

Net als bij de S-type zijn de grootste 2 maten (2000 en 1700) niet veranderd. De maten van 1400 t/m 625 zijn compleet nieuw. Eerlijk gezegd was de oude E-type serie ook wel echt aan een goede upgrade toe. We hebben de afgelopen winter heel wat uurtjes gewingfoiled met de Glider II 900, 750 en 625 cm2 front wings.

Wat opvalt is hoe makkelijk het is om met deze relatief kleine wings te wingfoilen. Ze geven al snel veel lift en op hoge snelheid blijven ze goed controleerbaar. Wat ons betreft de ideale wingset voor freeride en carven op water met korte golven.

De wings voelen echt snel en hebben een goede glide. Onze favoriete maat: de E-Type 625 en E-type 750.

Glider 2, een stuk sneller geworden

De oude glider range had als sterke eigenschap om heel snel lift op te bouwen, zodat je snel op de foil kunt komen met deze high aspect wing. Het nadeel vonden we dat de Glider 1 niet heel snel of dynamisch aanvoelde. Dat is met de Glider 2 sterk verbeterd.

Door zijn grote aspect ratio (maximaal 9,8) kom je sneller op de foil dan met een vergelijkbare E-type en de eindsnelheid is aanzienlijk beter dan bij de vorige generatie. Ook de glide van de Glider 2 is weer beter geworden.

De Glider 2 komt het beste tot zijn recht op vlak water of op water met wat langere golven. Golfrijden, langere bochten van een golf draaien dat is waar de Glider 2 echt tot z’n recht komt. Onze favoriet is de Glider 2 750 cm2. Met ca 10 tot 12 knopen met een 5,0m2 kun je prima foilen.

Glider PRO, ongewijzigd en een stuk extremer

De Glider PRO is in 2023 geïntroduceerd en is voor 2024 niet veranderd. Met een aspect ratio tot 12,2 is de Glider PRO wel echt een stuk extremer dan de Glider 2. Het gedrag op de foil is veel nerveuzer en de transities daardoor een stuk moeilijker.

Heb je de Glider Pro eenmaal onder controle dan wordt je getrakteerd op een extreme efficiënte glide. De Glider Pro is verkijgbaar in de volgende maten;

  • Glider PRO 1050
  • Glider PRO 900
  • Glider PRO 700
  • Glider PRO 550

Stabilizer met geïntegreerde carbon tail piece fuselage

De grootste verandering bij de stabilizers is dat de back wing en de tail piece fuselage nu een geheel vormen. Minder losse onderdelen en boutjes zorgt voor een betere glide, maar daardoor kun je de stabilizer ook niet meer trimmen. Is dit een nadeel? Door de nieuwe generatie front wings hebben we zelf geen behoefte meer gehad om de stabilizer te trimmen. De standaard set up is goed uitgebalanceerd. De volgende stabilizers zijn verkrijgbaar;

  • RAZR back wing 180, 220 en 220 -> voor maximale wendbaarheid
  • RAZR H.A.R. 250 -> geeft meeste lift en stabiliteit
  • PRO 180 -> werkt het beste met kleinere maten Glider en Glider PRO en E-Type
  • Pro H.A.R. 180 -> werkt het beste met grotere maten Glider en Glider PRO

De PRO is sneller en heeft een iets betere rechtuit stabiliteit t.o.v. de RAZR. Dit komt door de opstaande tips.

Martin Fischer Signature high end race wings

We hebben het hierboven al gehad over de samenwerking met Martin Fischer. Het eerste resultaat is een serie race wings met een extreme aspect ratio (tot 14,2!) met 1 doel: In een rechte lijn zo hard mogelijk gaan. Er zijn 3 Martin Fischer front wings beschikbaar in de maten 820, 720 en 560 cm2. De 820 cm2 is onderdeel van de X-15 one design wingfoil set. De Martin Fischer tail wings hebben een oppervlakte van 240 en 200cm2. De laatste is ook onderdeel van de X-15 one desing wingfoilset.

De Martin Fischer wings passen niet op het bekende Quick Lock II systeem van Starboard. Deze wings passen op de EVO fuselages (69 cm) van Starboard die ook voor het windfoilen gebruikt worden. Deze constructie is stijver en sterker dan het Quick Lock II systeem.

We hebben de 820 front wing reeds uitgeprobeerd en net als bij de Glider Pro is het verbazingwekkend hoeveel lift deze front wing geeft. Het grootste verschil met de Glider PRO is dat deze race wings echt veel sneller zijn en ook heel graag up- en downwind gaan.

Zelf een Starboard wingfoil uitproberen?

Wil je zelf een van de nieuwe Starboard wingfoils uittesten? Wij hebben van de meeste type een aantal maten die uitgetest kunnen worden. Stuur ons een mail en we plannen graag een testafspraak met je in.