Openingstijden: Webshop: Mo-Fr 9:00 - 18:00
Rating 4,9/5 sterren

IQfoil board 95 review

Schrijver

Marco Boone

Onderwerp Testen en reviews
Gepubliceerd op

23/06/2020

Lengte 220 | Breedte 95 cm | Gewicht 11,25 kg | Volume 196 | Materiaal: Carbon Reflex | Adviesprijs € 2.899,-

IQfoil 95, meer race georiënteerd

Het nieuwe IQFOiL 95 board is na maanden wachten eindelijk binnen. Het valt op dat er toch echt wel een verschil zit tussen het nieuwe Olympische board en de Starboard Foil 177 van 2019. Met de nieuwe cut outs aan de onderkant en de extra 2,5cm aan beide zijden van het board is het design aardig veranderd. Ook heeft het board flink meer volume gekregen, maar liefst 196 liter.

Wat echt opvalt is dat het nieuwe board veel meer gericht is op het racen en dat voel je dan ook. Het vaart allemaal net even wat zwaarder en hij wil eigenlijk maar 1 kant op. Dit houd dus in dat elke beweging die je voorheen op het 177 board deed met een heel licht tikje, moet nu met toch wat meer kracht gedaan worden. Dit was even wennen maar na een sessie heb je het echt wel door en vaart het fantastisch met veel meer controle. 

Wil je alles uit het nieuwe IQFOiL board halen, dan is het aan te raden om de Starboard Foil met de 115cm plus+ Fuselage te gebruiken, dit merk je dan ook wanneer je deze er niet onder zet, maar de gewone fuselage 115cm. Je merkt dat het board lastiger uit het water komt en de voetsturing erg zwaar en traag gaat zonder de plus fuselage. Dit komt omdat de nieuwe plus fuselage zijn frontwing bijna 7 cm verder naar voren heeft staan, waardoor je veel meer lift krijgt. Dat heeft het board nodig aangezien het toch ca 1,5 kg zwaarder is dan de Foil 177.

Wat opvalt is dat de VMG (wordt hieronder uitgelegd wat VMG is) van het board een scherpere hoek kent dan die van de 177 en zeker in combinatie met de officiële IQfoil set (900cm2 frontwing en 115 cm plus fuselage) is het verschil duidelijk te merken.

Door de bijna 200 liter die zich in het board bevind is het board extreem stabiel en in goede condities te varen vanaf 5 knopen, hiermee is dit toch wel 1 van de snelst vliegende boards die er op de markt de verkrijgen zijn.  De Plus fuselage speelt hier overigens ook een grote rol in met de verstelbare back wing. Deze kun je tot een stand van +1 brengen wat er voor zorgt dat de foil extremen veel lift krijgt, deze stand is overigens niet snel en raad ik dan alleen aan voor de aller lichtste condities.

We zijn in de talentploeg de tuning van het board nog aan het fine tunen. Maar met wat we nu weten is de ideale stand onder de meeste omstandigheden tussen de -1 en 0 graden.

Conclusie 

Overall zou ik deze IQFOiL set niet aanraden voor de recreatieve windfoiler, mocht je echt gaan willen racen dan is dit wel echt een heel goede set die ik aan kan raden. Koop dit board altijd in combinatie met de Starboard Race foil plus of Starboard IQfoil om het uiterste uit dit board te halen!

Velocity made good uitgelegd!

Luc Schmitz, onze team rider, legt hieronder uit wat VMC is en waarom dit voor een wedstrijdfoiler belangrijk is.VMG, is een term die wordt gebruikt bij het zeilen en windsurfen, vooral bij wedstrijden, die de snelheid van een zeilboot in de richting van de wind aangeeft.

Iedere windsurfer kent het wel, ga je zo hoog mogelijk aan de wind en verlies je veel snelheid of vaar we wat lager maar ga je een stuk harder. VMG is een hulpmiddel voor de keuze tussen ‘hoog’ of ‘hard’. Eigenlijk hetzelfde als in de file staan. Blijf je in deze file staan, of neem je de volgende afslag die meer kilometers kost maar wat wel sneller gaat? Het is een lastige keuze, en daar is een wiskundige formule voor bedacht. De formule rekent uit wat de ware afstand naar de boei is. Online vind je genoeg van dit soort VMG calculators.

Berekenen VMG

Er zijn twee soorten VMG’s. VMG naar de wind geeft een indicatie van je snelste koers naar de wind. VMG naar de boei doet dit, zoals de naam verraadt, naar de boei toe. Stel je vaart 26 graden aan de wind. Je snelheid is 20 kts (knopen). De formule VMG rekent uit dat je VMG 5 is.  Je valt af naar 30 graden aan de wind en je snelheid is 25 kts, is dat voordelig? Je maakt meer mijlen, maar ook meer snelheid. Loopt je VMG op naar bijvoorbeeld 5.4, dan is dat een goede zet en ben je dus bijna 10% sneller bij de boven boei. Daalt je VMG dan duurt het langer voordat je bij de bovenboei bent en gaat de concurrentie je voorbij.

VMG helpt je bepalen welke koers jouw windsurfboard, windfoilboard of zeilboot het snelste onder de bestaande omstandigheden naar punt X (wind/boei/waypoint) brengt. Een interessante factor om mee te wegen. Het nieuwe IQfoilboard heeft dus gemiddeld genomen een hogere VMG, waardoor je dus gemiddeld genomen sneller bij de boven boei bent op dit board in vergelijking tot het oude racefoilboard.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief