Starboard komt dit seizoen met een nieuw systeem: UCS (Universal Connect System). Tegelijk kiezen ze ervoor om minder complete sets aan te bieden. Vooral voor racers zijn er geen complete sets meer beschikbaar, omdat Starboard ervan uitgaat dat deze doelgroep liever zelf een set samenstelt.
Wij hebben de afgelopen tijd flink getest met verschillende set-ups voor wingfoilen en windfoilen. In dit artikel delen we onze ervaringen met de set-ups die gericht zijn op lichte tot medium wind. Gedurende het seizoen updaten we dit artikel met onze ervaring met harde wind.
[Update 16 mei: sessie met veel wind (tot ca 20 knopen)]
Waarom lichte wind set-ups?
Tot nu toe hebben we in Nederland best wat winddagen gehad, maar echt harde en constante winddagen waren schaars. Daarom richten we ons in deze review vooral op set-ups die bij weinig tot matige wind goed presteren. Naarmate het seizoen vordert, vullen we dit artikel aan met meer ervaringen in hardere wind.
Onze test set-ups
- Starboard wing board X-15 85 L
- Starboard UCS 95 cm C600 Deep Tuttle mast – UCS 66 cm fuselage – SLX 665 front wing & SLX 160 tail wing
- Starboard UCS 95 cm C600 Deep Tuttle mast – UCS 66 cm fuselage – SLX 565 front wing & SLX 160 / 130 tail wing
- Starboard UCS 95 cm C600 Deep Tuttle mast – UCS 66 cm fuselage – SLX 465 front wing & SLX 130 tail wing
Trimbare front wings: een nieuwe stap in tuning
Voor het eerst kun je nu ook de hoek van de front wing aanpassen. Dat is een mooie toevoeging, maar het maakt het afstellen van je set-up wel wat complexer. Bij het testen is het belangrijk is om telkens maar één onderdeel tegelijk aan te passen. Zo ontdek je echt wat het effect is van een bepaalde wijziging. We hielden alles bij in een logboek en foilden vaak samen met vaste buddies, zodat we goed konden vergelijken.
Opvallende stijfheid van de wings
Wat meteen opvalt aan deze nieuwe wings is hoe dun de tips zijn, maar tegelijkertijd hoe extreem stijf ze aanvoelen. Het buigen van de van C400-carbon gemaakte wings is buigen nauwelijks mogelijk. Zelfs niet bij de dunne en smalle tips. Misschien zijn deze wings zelfs nog stijver dan de duurdere Patrik AEON wings. Ondanks hun fragiele uiterlijk voelt het materiaal wel sterk aan. Bij andere merken zijn de wings vaak erg kwetsbaar.
Ook de fuselage / wing verbinding is erg solide en vormt een zeer stevig geheel. De beweging in de connectie is duidelijk minder dan bij de vorige generatie fuselages.
Wingfoil racen: dit zijn onze bevindingen
In Nederland staat wingfoil racen nog in de kinderschoenen, maar in Zuid-Europa groeit het snel. Wij gebruikten voor onze test het Starboard X-15 wingboard met deep tuttle box. Vorig jaar raceten we met de Starboard SLR2 en de Patrik AEON met kortere fuselage.
Review per set-up
SLX 665 met SLX 160 tail wing
Deze front wing heeft een spanwijdte van 100 cm en een aspect ratio van 15! In combinatie met de SLX 160 kom je ontzettend makkelijk op de foil. Het board versnelt snel en elke pompbeweging voel je direct terug. Eenmaal op de foil is de glide indrukwekkend goed en ook de versnelling valt positief op. Ondanks dat de fuselage dikker is dan bij de Patrik foil, merk je daar in de praktijk weinig van. De glide is zelfs beter dan bij zowel de Patrik AEON als de oudere Starboard fuselages (Jumbo of Quick Lock). De stallspeed is erg laag en de efficiëntie hoog, wat vooral merkbaar is in de transities. Bij de exits van een bocht heb je meer snelheid. Hier pak je in wedstrijden winst mee.
Wat echt opvalt bij wingfoilen is hoe effectief deze foil elke windvlaag omzet in snelheid. De set-up voelt groot, vooral door de spanwijdte, waardoor de wendbaarheid iets minder is. Boven de 44 km/u neemt de versnelling ook wat af. Toch is de foil erg stabiel, ook bij harde vlagen, en voelt hij heel voorspelbaar aan zodra je hem goed getuned hebt. De constructie voelt stijf en solide, wat veel controle geeft. De C600 mast is extreem stijf en pefect voor race wingfoilen. Ook met flinke golven zit er weinig flex in de mast. Dat zorgt voor zeer goede controle.
SLX 565 met SLX 160 tail wing
Wij houden ervan om met zo klein mogelijke wings te foilen. Dat geeft een losser, speelser gevoel en zorgt voor minder weerstand. Met een spanwijdte van 86 cm en een aspect ratio van 13,1 is deze wing compacter en dynamischer dan de 665. De take-off is iets lastiger dan bij de SLX 665, maar maar nog steeds erg makkelijk gezien het oppervlak van de front wing. Eenmaal op de foil voelt deze set-up bijna net zo stabiel aan als de 665. Daarbij merk je wel een hogere topsnelheid en snellere acceleratie. Ook met harde vlagen blijft de foil mooi stabiel en hoog. Hierdoor merk je dat met een vlaag de foil heel makkelijk nog verder accelereert.
SLX 565 met SLX 130 tail wing
Als we de SLX 160 vervangen door de kleinere SLX 130, wordt het geheel nog dynamischer en sneller. De balans lijkt nog net iets beter te zijn, zonder dat we inleveren op prestaties bij weinig wind. Transities gaan soepeler en je kunt ze net iets agressiever inzetten. De acceleratie is echt indrukwekkend :). De stabiliteit is wel iets minder, maar na een 1/2 uurtje voelt deze set up net zo vertrouwd als met de 160. De foil voelt losser en daagt je net wat meer uit om je eigen grenzen te verleggen. De controle, ook met hogere golven, is indrukwekkend.
Als we deze set-up vergelijken met de SLR2 660 en MF 200 back wing (of SLR2 560 bij harde wind), dan is de stall speed van de SLX 565 met SLX 130 zelfs lager of gelijk. Het is ons duidelijk dat deze set up in alle opzichten beter is dan de set up van vorige jaar met SLR2 wings. Met een goede pomptechniek kun je ook met ca 10 knopen al prima met de combi SLX 565/160 wingfoilen.
SLX 465 met SLX 130 tail wing
Eindelijk een middag met stabiele en harde wind. Met zelfs zon! Niet eerder hebben we met zo’n kleine front wing gewingfoiled. We zijn de sessie gestart met de SLX 565 en SLX 130. Vervolgens nam de wind nog verder toe tot 16 to 20 knopen. We hebben de SLX 565 verwisseld voor de SLX 465. Met deze wind is het makkelijk om op de foil te komen. Opvallend makkelijk. Ondanks het kleinere oppervlak is het makkelijk om voldoende snelheid te maken en de foil omhoog te poppen. De foil voelt extreem los en speels aan. Het voelde een beetje kamikaze aan, maar we hadden toch echt goede controle. Onze (zeil) wing met 5,5m2 was eigenlijk iets te groot geworden om ons snelheidsrecord te verbreken. Maar de potentie heeft deze set up wel.
Ook de transities gaan relatief makkelijk met deze kleine wing. Uiteraard moet je snelheid wel hoger blijven om in de lucht te blijven. Maar het ging duidelijk makkelijker dan het oppervlak in eerste instantie suggereert. Met name halve wind gaat met deze set up makkelijker en gecontroleerder dan de set up met de SLX 565/130 die sneller (te) groot voelt. Up- en downwind vinden wij de SLX 565/130 ook in deze condities een beter set up omdat we dan graag wat meer power/lift in de foil willen hebben.
Al met al gaf deze set up ons een big smile en zijn we verrast door het gemak waarmee we deze set up kunnen wingfoilen. We gaan deze set up zeker vaker gebruiken 🙂
Favoriete set-ups
Front wing | Angle Spacer | Tail wing | Angle Spacer |
---|---|---|---|
SLX 665 | 1 (default) | SLX 160 / 130 | 0.75 / 0.5 |
SLX 565 | 1 (default) | SLX 130 | 0.5 |
SLX 465 | 1 (defaul) | SLX 130 | 0,5 |
Voor wingfoil racen vinden we het prettig om iets meer lift op de voorste voet te hebben. Dat helpt om bij vlagen het board stabiel te houden, voorkomt duiken en geeft extra power bij upwind en downwind rakken. Racen we vooral halve wind, dan trimmen we de wing(s) met iets minder lift voor betere controle en een hogere eindsnelheid.
Verschil tussen SLX en MF wings
Eigenschap | MF series | SLX series |
---|---|---|
Aspect ratio (AR) | groter | hoog, maar iets minder |
Stijfheid | stijf (C300 carbon) | extreem stijf (C400 carbon) |
Eigenschappen | Iets meer focus op low wind performance / beste glide efficiency | Focus op high end performance en controle en stabiliteit |
Op het oog lijken de MF wings veel op de SLX wings. Toch zijn er duidelijke verschillen. De MF wings hebben een nog hogere aspect ratio en zijn gemaakt van C300 carbon, wat ze iets flexibeler maakt. Dat zorgt voor nóg betere prestaties bij weinig wind. De SLX wings zijn stijver en meer gericht op high-end prestaties en racen.
Zelf de SLX testen?
Heb je vragen of wil je de SLX wings zelf ervaren? We hebben de belangrijkste maten beschikbaar voor een test. Stuur ons gerust een mailtje, dan plannen we graag een afspraak in.