Openingstijden: Ma-Zo 10:00 - 18:00
Onze klanten geven ons 4,8/5 sterren

Starboard Formula carbon foil evolution

Schrijver

Marco Boone

Onderwerp Testen en reviews
Gepubliceerd op

04/05/2022

Ondanks dat de Starboard IQfoil zo’n beetje de standaard is geworden, gaat ook bij Starboard de ontwikkeling in het race segment verder. Voor de ultieme racers die in de open klassen het beste van het beste willen hebben, heeft Starboard nu de Formula Evo race foil. We gingen het water op om uit te vinden wat deze Starboard Formula Evo race foil anders is en nog toevoegd.

Prijs € 2.699,- | Carbon mast 95 cm C400 90 graden | Front wing EVO 1000 cm2 | Back wing 255-2 | Fuselage 115 cm EVO

Om maar met de specs te beginnen. De IQfoil carbon mast is gemaakt van C400 carbon. Hierdoor is deze mast een stuk stijver dan de standaard carbon mast (C300). Ook deze mast is van C400 carbon gemaakt. Echter de hoek van de mast (vanaf de achterzijde van de mast gemeten) is 90 graden i.p.v. 87 graden van de IQfoil carbon mast en de standaard C300 carbon mast. Hierdoor staat de fuselage 4,2 cm verder naar voren t.o.v. IQfoil mast. De rake van de fuselage (de stand van de fuselage t.o.v. de bodem van het board) is met ca + 1,2 graden hetzelfde als de IQfoil mast.

Doordat de fuselage t.o.v. het board 4,2 cm verder naar voren staat, staan ook de wings dezelfde afstand verder naar voren, waardoor het ‘liftpunt’ verder naar voren staat. Daarbij wordt bij deze foil de nieuwe Evolution 1.000 cm2 front wing geleverd. Dus de combinatie van een stijve mast, bladen die verder naar voren staan en een grote front wing maken dit tot een ultiem lichtweer racekanon. De prijs van € 2.699,- is t.o.v de IQfoil carbon foil wel een fors stuk hoger

Starboard different angle carbon mast
Starboard different angle carbon mast

Wennen aan meer lift

Met een knoopje of 8 gaan we met de IQfoil 95 en de HGO 9,0m2 het water op. We starten met de 0 graden back wing spacer. Direct valt op dat het board veel sneller aan planeert en daardoor ook zeer snel omhoog komt. Met een goede pomptechniek is het mogelijk om met ca 1 knoop minder al in plané te komen en de lucht in te gaan t.o.v. Iqfoil carbon mat.

Eenmaal in de lucht moeten we wennen aan het nieuwe balanspunt. Het is zeer duidelijk te merken dat de wings verder naar voren staan. We moeten veel meer naar voren hangen. En moeten we het zeil vlakker trimmen.

Zeker upwind gaat deze foil hoger aan de wind en in winddips kunnen we veel langer de hoogte vast houden en houden we langer power om in de lucht te blijven. Down wind hebben we ook meer power waardoor we dieper down wind kunnen windfoilen. Zeker tot ca 12 knopen is deze foil up en down wind duidelijk beter dan de IQfoil. Gaat het harder waaien dan is niet alleen de weerstand van de grote front wing wat gaat opspelen ook gaat er duidelijk meer effort zitten om de lift onder controle te houden en dan is de IQfoil toch echt sneller en zal door een beter VMC (Velocity Made Good) eerder bij de bovenboei zijn. Wil je de IQfoil dan bijhouden, dan moet je duidelijk een kleinere front wing monteren.

Ook het gijpen is wennen. Ook hier moeten we opnieuw een balans vinden om de boel onder controle te kunnen houden. Daarnaast merken we dat het draaien minder makkelijk gaat dan met de 87 graden mast. Dit komt omdat de wingset dus verder naar voren staat, waardoor het draaipunt anders wordt.

Halve wind moeilijk te controleren

Tijdens een IQfoil slalomtraining met ca 9-11 knopen probeerden we aan te haken. we stonden halve wind vol overpowered met veel te veel lift (gewicht ca 80 kg). De snelheid was daardoor significant lager dan de jongens met de IQfoil, daarnaast ging het gijpen duidelijk minder makkelijk/snel dan de jongens op de IQfoil.

Starboard Formula foil voor met name low wind

Hoe meer uren we maken met deze foil des te meer we wennen aan het nieuwe balanspunt en de extra lift. Met course races (up en down wind) maken we met deze foil echt het verschil tot ca 12 knopen. Willen we met meer wind nog mee kunnen komen, dan moeten we een kleinere front wing monteren.

We gebruiken gemiddeld een spacer die een ½ graad minder is dan ik normaal met de IQfoil 87 graden mast zou gebruiken (even los van de front wing die erop zit). Bij voorkeur gebruiken we de 0 graden spacer. De + 0,5 graden spacer is voor ons enkel effectief tot ca 9 tot 10 knopen, daarboven is het simpelweg too much.

Halve wind foilen met deze foil is absoluut niet effectief, op zich geen probleem aangezien bij het format van Formula racen er eigenlijk ook nooit halve windse koersen in de baan zitten.

De heading zegt het al, de Starboard Formula Evo windfoil is superieur tot ca 12 knopen, daarboven ontkom je niet aan een kleinere front wing en wellicht is dan een set up met de IQfoil 87 graden mast al snel effectiever.

Gebruik een breed board van minimaal 95 cm

De Starboard Formula race foil is enkel geschikt onder een dedicated racefoil board van minimaal 95 zoals de IQfoil 95, de Starboard Race 100 of FMX Hyperion 214. Met een smaller board zal deze windfoil niet tot z’n recht komen en zal de rider bezig zijn met in bedwang houden van de lift.

Voor wie is deze foil geschikt?

Maak testafspraak bij Windfoilen Nederland