Openingstijden: Webshop: Mo-Fr 9:00 - 18:00
Rating 4,9/5 sterren

Severne HyperGlide 6 review

Schrijver

Marco Boone

Onderwerp Testen en reviews
Gepubliceerd op

22/06/2023

Severne is al jaren hét toonaangevende merk als het gaat om windfoilzeilen. Inmiddels is alweer de 6e versie van de Hyperglide uitgekomen. Afgelopen jaren heeft de Hyperglide zich ontwikkeld richting het slalom race foilen en neemt daarmee steeds meer afstand van de HGO (Hyperglide 3) die in elk geval t/m 2028 ongewijzigd leverbaar blijft voor de IQfoil klasse. Tijd om het water op te gaan en te ervaren of Severne de Hyperglide weer beter heeft weten te maken.

Rood is het handelsmerk van Severne. De Severne HyperGlide 6 is nog steeds rood, maar er zitten wat meer kleurvariaties in het zeil. Daarnaast is t.o.v. de vorige versie een nog groter deel van de mast hoes transparant. Op het eerste gezicht lijkt er niet heel veel anders als het zeil plat op de grond ligt. Severne vertelt ook niet heel veel over de veranderingen van de HyperGlide 6 t.o.v. de 5. We zien dat de mastlengte over de hele linie 1 of 2 cm langer is. De gieklengte is hetzelfde voor de meeste maten. Het zeil is leverbaar vanaf 5,0m2 t/m 9,0m2. Ook de grootste maten zijn geoptimaliseerd voor het slalom race foilen. Wij hebben de meest populaire maten, de 6,0m2, 7,0m2 en 8,0m2 getest.

Verschillen duidelijk bij optuigen Hyperglide 6

Tuigen we de zeilen op dan, worden de verschillen al wel heel snel duidelijk. We merken direct dat de neerhalerspanning een fors stuk hoger is dan bij de vorige versie. Daarnaast hebben we sterk de indruk dat het gehele zeil vlakker is en/of dat het drukpunt iets verder naar achteren zit. In elk geval het bovenste gedeelte van zeil is zeker vlakker. Daarnaast is de loose leach duidelijk minder dan in de HyperGlide 5. Zo op de kant ziet dat er wat ongewoon uit. Als we niet beter zouden weten, dan zouden we denken dat we een mast met de verkeerde curve in het zeil hebben gedaan. Wat gebleven is, is de enorm brede masthoes. De masthoes is zelfs nog enkele centimeter breder geworden.

Op de kant merken we dat de cambers extreem makkelijk roteren. We kunnen ons niet herinneren ooit een racezeil gehad te hebben dat zo makkelijk roteert. Of het nu de 6,0m2 is of de 8,0m2 het roteert heel makkelijk. Wellicht komt dit doordat het voorste gedeelte van het zeil vlakker is. De ‘klap’ die je normaal gesproken hebt bij het roteren van het zeil is ook duidelijk minder. Dit zorgt er natuurlijk voor dat de foilende gijp veel makkelijker gaat.

Verder voelt het zeil een beetje ongebruikelijk aan voor een slalom race zeil. Ondanks de hogere down haul spanning voelen we in het midden gedeelte van de mast best flink wat flex en in de top voelen we voldoende spanning in het doek om effectief te kunnen pompen. Tegelijkertijd voelt het zeil ook licht en stabiel aan op de kant.

Hyperglide stabiel en licht op de foil

De meeste tijd hebben we doorgebracht met de Hyperglide 6 8,0m2. Met de aflandige vlagerige wind van tussen de 14 en 18 knopen konden we aan de kant ook ervaren hoeveel power het zeil in het onderste windbereik levert. Met de Starboard X-15 85 en de F4 Foils Slalom Race 800 gaan we het water op. Aan de kant staat weinig wind, dus even dobberen totdat we 1e goede vlaag krijgen. Met het actief aanpompen merken we direct dat het zeil bovenin veel meer spanning heeft. Pompen is daarmee super effectief. Het aanpompen voelt vergelijkbaar met de Severne HGO 8,0m2. Heerlijk veel power, waardoor we heel makkelijk snelheid maken.

Eenmaal op de foil verandert het karakter naar een super stabiel zeil dat heel erg stabiel aanvoelt. De power die we met aanpompen in de top voelde is nu weg en in de top opent het zeil netjes. Vaak ervaren met zeilen met wat minder loose leach (zoals ook bij de HGO 8,0m2) veel druk op het achterlijk. Daar is nu helemaal geen sprake van. Het zeil voelt extreem goed in balans.

We gaven aan dat de wind nogal vlagerig was. Ook tijdens harde vlagen gat het zeil geen krimp. Daar waar de HyperGlide 5 in de top nog wel eens nerveus kon reageren bij harde vlagen, geeft de HyperGlide 6 geen krimp. We merken dan ook dat we duidelijk langer controle houden over de set. Sterker we hoeven minder met ons gewicht naar voren te hangen om de lift te controleren.

Sturen we met een harde vlaag downwind, dan merken we dat de set niet alleen makkelijker versnelt, maar op 1 of andere manier staan we ‘makkelijker’ op het board dan we gewend waren met de oude zeilen (note: voetbandposities en andere settings zijn hetzelfde gebleven). Met de ouden zeilen vonden we het nog wel eens lastig om met een harde vlaag van de wind af te sturen. Nu lijkt dit juist makkelijker te gaan.

Lichter en makkelijker roteren

We hebben de diepte van het profiel niet gemeten, maar ook tijdens het foilen lijkt het alsof het profiel van de HyperGlide 6 minder diep is, zeker onderin het zeil. Ondanks dat hebben in de low wind range duidelijk meer power en met meer wind is de power vergelijkbaar, maar beter controleerbaar. Het zeil voelt dan ten alle tijden erg licht aan. Hierboven schreven we al over het gemak waar de cambers mee roteren. Op het water gaat het nog makkelijker. Hierdoor kun je makkelijker, gecontroleerder en met hogere snelheid gijpen, zonder dat het omklappen van de cambers je uit balans brengen. Ook met weinig druk blijf je dus ook makkelijker op de foil. Precies daar worden in de PWA wedstrijden gewonnen of verloren.

Update groter dan van HG4 naar HG5

Inmiddels ook met de 7,0m2 en 6,0m2 gevaren. Ook deze maten laten hetzelfde beeld zien als de 8,0m2. Ook hier ook heel duidelijk de verbetering in de low wind range. Dat betekent dat je behoorlijk snel al met een kleine maat voldoende powered up kunt foilen. Met de 6,0m2 voelen en zien we dat het drukpunt verder naar achteren zit. Dat maakt de 6,0m2 een zeil met een heel breed inzetbereik. Met de 6,0m2 moesten we de mastvoet ca 1,5 cm verder naar voren plaatsen t.o.v. de HyperGlide 5. Naast de extra power uit het zeil geeft een mastvoet die iets verder naar voren staat ook meer controle over het board.

Het kinkt bijna tegenstrijdig, maar de HyperGlide 6 is qua controle in hogere windbereik verbetert. En de HyperGlide 6 is in het low wind gebied qua power en handling (roteren cambers) wellicht nog meer verbetert t.o.v. de HG5. Wij ervaren de upgrade van de HG5 naar de HG6 daardoor een stuk groter dan van de HG4 naar de HG5.

Voor wie is de HG6 geschikt?

  • Uiteraard voor de veeleisende racer
  • De freeracer zal door de goede low wind performance en handling waarderen
  • Updraden van de Foilglide naar de HyperGlide 6 is prima te doen. Heel herkenbaar gevoel
  • Minder geschikt voor VMG racen, daar is de HGO een veel beter zeil voor

Zelf de Severne Hyperglide 6 uitproberen?

Wil je de Severne Hyperglide 6 zelf uittesten. Dat kan wij hebben de Severne HyperGlide 6 in de maten 6,0m2, 7,0m2 en 8,0m2 beschikbaar om uit te proberen. Voor het maken van een afspraak of het stellen van je vragen. Neem gerust contact met ons op.