Openingstijden: Customer Service: Mo-Sa 9:00 - 18:00
Rating 4,9/5

Starboard SLX voor windfoilen

Schrijver

Marco Boone

Onderwerp Testen en reviews
Gepubliceerd op

12/06/2025

Starboard komt dit seizoen met een nieuw systeem: UCS (Universal Connect System). Tegelijk kiezen ze ervoor om minder complete sets aan te bieden. Vooral voor racers zijn er geen complete sets meer beschikbaar, omdat Starboard ervan uitgaat dat deze doelgroep liever zelf een set samenstelt.

Wij hebben de afgelopen tijd flink getest met verschillende set-ups met SLX wingseries voor windfoilen. In dit artikel delen we onze ervaringen tot nu toe. Gedurende het seizoen updaten we dit artikel met onze ervaring met harde wind.

Trimbare front wings: een nieuwe toevoeging voor tuning

Voor het eerst kun je nu ook de hoek van de front wing aanpassen. Dat is een mooie toevoeging, maar het maakt het afstellen van je set-up wel wat complexer. Bij het testen is het belangrijk is om telkens maar één onderdeel tegelijk aan te passen. Zo ontdek je echt wat het effect is van een bepaalde wijziging. We hielden alles bij in een logboek en foilden vaak samen met vaste buddies, zodat we goed konden vergelijken.

De front wing is ‘de dominante wing’. Hiermee bedoelen we dat de front wing ten alle tijden recht door het water wil gaan (op snelheid). Door het veranderen van de hoek van de front wing t.o.v. de fuselage zal nog steeds de front wing recht door het water heen gaan, maar zal de hoek van de fuselage en dus ook van de mast en het board veranderen.

Uiteindelijk, wat leidend is met tuning van de wings, is het verschil tussen in de hoek tussen de front en back wing. Wij hebben daarom de voorkeur om eerst te starten met het veranderen van de hoek van de back wing en daarna (indien nodig) de hoek van de front wing. Houdt er dan ook rekening mee dat de mast rake ook aangepast moet worden!

Extreme stijfheid van de SLX wings

Wat meteen opvalt aan de SLX wings is hoe dun de tips zijn, maar tegelijkertijd ook hoe extreem stijf ze aanvoelen. Het is nagenoeg onmogelijk om de dunne tips, die van C400-carbon gemaakte zijn, te buigen. Misschien zijn deze wings zelfs nog stijver dan de duurdere Patrik DNA X AEON wings.

Ondanks hun fragiele uiterlijk voelt het materiaal wel sterk aan. Bij andere merken zijn de wings vaak erg kwetsbaar. Ook de fuselage / wing verbinding is erg solide en vormt een zeer stevig geheel. De beweging in de connectie is duidelijk minder dan bij de vorige generatie fuselages.

SLX Slalom windfoil set ups

Starboard UCS 99 cm fuselage op 2 manier te gebruiken

In het verleden waar er in deze maat 2 verschillende fuselages. Ook andere merken hebben vaak meerdere varianten van de windsurf fuselages waarbij al naar gelang de variant de wings verder naar voren zitten, voor meer power, of juist verder naar achteren, voor minder power.

De UCS 99 cm fuselage heeft 2 varianten in 1. Je kunt door de fuselage simpelweg om te draaien kiezen of je de wings 1,5 cm meer naar voren wilt hebben voor meer power of dat je de wings 1,5 cm achter het midden wilt hebben voor minder power. Heel slim en het werkt zeer eenvoudig.

Starboard UCS fuselage 99 cm reversible

SLX 665 / SLX 160

Met lichte wind (ca 9 tot 13 knopen) starten we met de SLX 665 en SLX 160 met de Hyper 7 8,0m2. Omdat de Future Fly erg licht is kiezen we ervoor om de fuselage set up te gebruiken voor ‘minder power’.

Met slechts een hele kleine vlaag komen we op de foil en de set voelt direct stabiel. Verbazingwekkend hoe laag de stall speed is van deze set up. We merken direct hoe efficiënt deze wings zijn. De foil glijdt extreem ‘lekker’ door het water. Wel merken we dat het lift gevoel op de front wing wat weinig is. Met vlagen heeft het board de neiging om naar beneden te duiken. Na wat tuning zijn we er uit. De back wing staat op maximale lift. Hierdoor hebben we ook meer power in het zeil.

Ook op snelheid voelt de foil stabiel. Met een spanwijdte van 100 cm voelt de set niet heel wendbaar, maar het inzetten van een gijp gaat toch erg makkelijk en vertrouwd. Nu we toch bij het gijpen zijn. We verbazen er ons over met hoe lage snelheid we op de foil blijven. Als we dit vergelijken met de Patrik AEON foil dan is het gijpen veel makkelijker en is de exit speed beduidend hoger. Met de Patrik AEON moeten we duidelijk meer focussen op het in de lucht houden van het board met weinig wind t.o.v. de Starboard SLX

Deze set up komt het beste tot zijn recht met weinig wind tot ca 12 knopen.

SLX 665 / SLX 130

Door het verwisselen van de back wing blijft de foil nog steeds erg snel op de foil komen, maar voelt wel duidelijk dynamischer aan en is ook beduidend sneller. Zonder al te veel in te leveren op stabiliteit en lift. We wegen rond de 82 kg en hebben duidelijk een voorkeur voor de set up met de SLX 130 back wing. De SLX 160 voegt niet heel veel toe voor ons.

SLX 565 / SLX 130

Wordt de wind wat constanter, zeg vanaf 12 knopen, dan pakken we de SLX 565 / SLX 130. Hierdoor voelt de set dynamischer en is een stuk sneller. Deze set up voelt heel lang neutraal en is een fijne combinatie met de 8,0m2, maar werkt ook goed met de 7,0m2. 

Met de 7,0m2 kunnen we de back wing iets vlakker trimmen, voor een iets neutraler karakter.

SLX 465 / SLX 130

Met de 6,0 m2 en 7,0 m2 vanaf ca 16 knopen is dit nog een betere setup. Ook met deze set up blijft het eerder beschreven karakter behouden. Relatief gezien geeft de 465 iets meer lift dan de 556, waardoor we de hoek van de back wing iets vlakker zetten voor de beste balans.

De foil voelt ‘losser’ aan en voelt ook veel dynamischer aan. Ondanks de kleine front wing komen we nog steeds erg makkelijk op de foil in glijdt de foil ook zeer makkelijk door de gijp heen als de wind even wegzakt.

Favorite SLX setups

Front wingAngle spacer*Tail wingAngle spacer*
SLX 6650,75SLX 1600,0
SLX 6650,75SLX 1300,0
SLX 5650,75SLX 1300,0
SLX 4651 (default) / 0,75SLX 1300,0

*Hoe lager het getal, hoe groter de hoek van de wing (= meer lift)

Conclusie

Starboard SLX windfoil zelf uittesten?

Wil jij zelf de SLX windfoil uittesten? Dat kan wij hebben diverse set ups beschikbaar om uit testen. Stuur ons een mail en we plannen graag een testafspraak met je in.